زندگي علمي ـ فرهنگي دكتر جهانگير خان بامداد صوفي

(دكتر پورمحمدي املشي)

هر سرزمين از نظر زمين شناسي تاريخي دارد و استعداد و قابليت هايي را عرضه مي نمايد.توانمندي و قابليت هاي سرزميني در تاريخ زندگي اجتماعي مقوله اي است كه ارتباط تنگاتنگ با فعاليت جامعه انساني بويژه نخبگان جامعه دارد . در حالي كه توده مردم نيز در اين راستا جايگاه و اهميت خاصي دارند. همچنان كه قله هاي بلند بر شهرت و اعتبار كوهستان مي افزايند  نخبگان جامعه نيز بر اعتبار و اقتدارجامعه خود تاثير تام و تمام دارند و به مثابه قلب در اندام جامعه عمل مي نمايند.

شهرستان املش نيز در تكامل اجتماعي و مدني خود فرزنداني را پرورده است كه در عرصه هاي مختلف علمي ،‌سياسي ،‌فرهنگي و مذهبي اگر نگويم بي نظير بودند به درستي مي توان گفت نمونه و كم نظير بودند،‌اما مديران اجرايي و كارگزاران اداري به موقع و بطور مناسب از اين قابليت ها استفاده ننموده اند از جمله اين رجال رجال ، ‌شيخ بهاء الدين ميزان املشي ،‌آيت الله ميرزا حبيب الله املشي ،‌افصح المتكلمين ،‌ آيت الله محمد مهدي رباني املشي و دكتر جهانگيرخان بامداد صوفي و... هستند.

ادامه مطلب

اشاره :

يادداشت پيش رو از سر مقاله هاي  روزنامه ي  جمهوري

اسلامي است . كه  در  تاريخ  دوشنبه 3/4/93  چاپ   شده

بود و به  خاطر اهميت  موضوع  بحث  در  آن  ياد  داشت ،

لازم   ديديم   كه   بار  ديگر  در معرض  ديد  عموم   قرار

گيرد . تنها  با اين ياد  آوري كه 4 ماه  قبل   بحثي  را  در

همين  مورد  داشتيم  كه در نوروز امسال ‌ ـ يكي  از  بحث

هاي كليدي دربدنه ي گفتگويي بود  و به  كُردستان  عراق

اختصاص داشت اشاره يي هم به آن شد واكنون نيز درهمين

تار نما در ويژه ي  نوروز قابل دسترسي مي باشد. لازم به

ذكراست مقاله ي روزنامه جمهوري اسلامي قبل از انتخاب

فواد معصوم به رياست جمهوري عراق نوشته شده است .

فواد معصوم يكي ازاعضاي مؤسس حزب ميهني كُردستان

عراق است كه جلال طالباني رئيس جمهورسابق عراق  از

رهبران آن حزب مي باشد:

 

بازي با آتش در سرزمين عقلا؟

بسم‌الله الرحمن الرحيم

جلال طالباني، رئيس‌جمهور عراق،‌ كه بعد از يكسال و هفت ماه معالجه در آلمان در اولين روز هفته جاري به كشور خود برگشته، چند روز قبل از بازگشت درباره آينده كردستان عراق در مصاحبه‌اي با خبرگزاري رسمي كويت، جدائي طلبي براي كردستان را اقدامي نادرست دانست و گفت: "كردهاي عاقل و بالغ خواهان جدائي يا استقلال كردستان نيستند چون اين امري غيرممكن است." وي كه اولين رئيس‌جمهور عراق جديد است و دوران رياست وي بر جمهوري عراق درحال به پايان رسيدن مي‌باشد در توضيح نظر خود درباره نادرست بودن تجزيه‌طلبي در كردستان گفت: "من رئيس يك حزب هستم و شعارم از روز اول "حق تعيين سرنوشت" بوده اما هنگامي كه به قانون اساسي رأي داديم به اين معناست كه ما تصميم گرفتيم سرنوشتمان به صورت فدرالي تعيين شود. نود و پنج درصد كردها به قانون اساسي عراق رأي مثبت داده‌اند كه بر نظام فدرال با تبعيت از دولت مركزي تأكيد كرده است."

ادامه مطلب

دكترسيد مجتبي  روحاني آزاده ي پُر آوازه

آسمان نيلگون گيلان و مازندران ، ‌دانشمندان و مؤلفين بر جسته يي را زير چتر خود قرار داده است كه در درخشندگي شُهره ي آفاقند. صداقت و صميميت قلم و جريان هاي علمي فرهنگي شان بي حد و مرز است . و هريك از آنها در فن و حرفه و نوع سليقه ي خويش ،‌آسمان گيلماز را نور افشاني كرده اند. كم هم نيستند و يكي از اين نام آوران نستوه معاصر كه آرزوي طول عمر پر ثمرش را داريم ،‌دكتر سيد مجتبي روحاني ست . فرزانه مردي ـ‌با روحي لطيف و قلبي مهربان و قلمي پرتوان در ادبيات گيلكي و پژوهشي آثار با ارزشي از خود ارايه داده است . شعر هاي منسوب به او ،‌سال هاي درازي ست كه بر دل و زبان مردم رامسر ،‌تنكابن و هم چنين شرق گيلان جاري ست .دكتر روحاني در كنار شعر، يكي از «گيلان شناسان» پيشتاز واز پايه گذاران اصلي و اوليه دهه ي 50 گيلان مي باشد . او اولين گاهشماري گالشي را براي گيلان تدوين نموده كه در «گيلان نامه»جلد اول به چاپ رسيده است . در كنار گيلان شناسي ـ پزشكي فرهيخته و داراي كتاب مرجع در طب پژوهشي ست . بيوگرافي هاي متناوبي از ايشان در تذكره ها درج شده كه به اين شرح مي باشد:

 

ادامه مطلب