و اينك بهار!  

يك سال گذشت . مثل هميشه و سال هايي كه آمدند و رفتند . براي خيلي ها تلخ وبراي عده يي هم شيرين گذشت . باز مي آيند و مي روند. گردش روزگار است .چرخه اي كه هميشه ي ايام اول با كلمه «عيد» شروع مي شود . سالي كه گذشت با همه ي تلخي ها و شيريني هايش ،‌تجربياتي را روي دست مان گذاشت و به ما آموخت كه بايد از كجا شروع نمود ؟ ‌كجايش را پي گرفت؟ به كجاها پرداخت بيشتري داد؟ كدام بخش از كارهاي مان گره هاي كوري دارد كه بجاي باز كردن با دندان ،بايست بادست آنرا گشود و...

 

ادامه مطلب

ويژه ي نوروز «رهآورد گيل» منتشر شد

شماره جديد ره آورد گيل (شماره 47-48) ماهنامه ي پژوهشي ـ علوم انساني به مدير مسئولي پزشك نامي مردم دار و نام آشناي گيلاني ـ دكتر محمدعلي فائق ـ و به سر دبيري گيلان شناس با تجربه و خبره ي گيلان استاد هوشنگ عباسي به شيوه ي سنگين ،‌متين و آبرومندانه در كنار ادبيات معاصر ايران ،‌به گيلان نيز مي پردازد. در اين شماره گذشته از مطالب ويژه ي سال نو آثار متنوعي از نويسندگان نامدار و شاعران نام آور ايران و گيلان را در يك جا در معرض ديد عموم قرار داده است .جريده اي كه ـ آن گونه كه از روي جلدش پيداست بهار را با تمام وجودش لمس نموده و هديده اي شده است براي مسافرين نوروزي كه به گيلان سفر مي كنند. لازم به گفتن است در اين ويژه آثاري از جمشيد شمسي پور خشتاوني ،‌گيلان شناس و شاعر تالش نيز به چشم مي خورد.ورد آورد گيل (شمار هايش

 

با هاتف بوي «جوكول» به مشامم مي رسد

با هاتف بوي جوكول به مشامم مي رسد ، از تازه ترين نوشته هاي جمشيد شمسي پورخشتاوني گيلان شناس و شاعر تالش است كه براي ويژه ي نوروزي هفته نامه ي هاتف نوشته شده و قرار است شب عيد بصورت شكيل در اختيار خوانندگان قرار گيرد.

همزمان آن از همين حالا در سايت «هاتف نيوز» در حال نمايش است . مقاله اي كه گذشته ازآنكه هاتف و هاتفيان  و نشريه ي محبوب گيلان را مورد توجه قرار داده ،‌گيلان شناسان پيرامون خود را نيز به چند دسته تقسيم نموده است و هر دسته را نيز با تقسيم بندي هاي ويژه ي خود كه از خواندني و ماندني ترين نوشته هاي خشتاوني در طول اين مدت به شمار مي آيد. براي دسترسي به اين مقاله به آدرس

www.hatef-news.ir مراجعه نماييد.

 

 

گيله واي جديد منتشر شد

 

دو ماهنامه ي فرهنگي ، هنري ، پژ‍وهشي ، تخصصي گيلان ،‌گيله وا شماره ي 134 منتشر شد. اين جريده مانا و آبرومند ،‌به همت قافله سالار «گيلان شناسي» استاد جكتاجي اداره و سرپرستي مي شود و با مديريت داخلي سركار خانم سونه جكتاجي ، هرشماره اش به زيبايي به صورت تخصصي سروسامان مي گيرد.

در اين شماره مطالب متنوعي به شمال ايران منجمله ي آن سرمقاله ي مديرمحترم مسئول گيله وا ،‌به سفر معاون اول رئيس جمهورمحترم به گيلان را تحت عنوان «اجحاف مضاعف» رقم زده و با قلم گيرا و جادويي خود تحليلي عالمانه از اين سفر را در اختيار افكار عمومي قرار داده است و در كنارش نيز به خانه هاي تاريخي ، ‌ضيابر و عاشوراي آن و...در بخش شعر ،‌داستان و فولكلور نيز يكي از «افسانه هاي گيلان» (تالش) به قلم تواناي مجيد لطفي به چاپ رسيده است . مانيز با كسب اجازه از استاد جكتاجي با همان مرام گيله وايي كه اين جريده ي محبوب را در كشورنازنين مان محبوتر ساخته است آن را در اختيار خوانندگان فهيم مان قرار مي دهيم :

 

 

ادامه مطلب

چرا «كوبا»ي انقلابي پاي ميز مذاكره با كاخ سفيد نشست؟

از «هاوانا» تا «مسكو»؛ وقتي ساز اوباما كوك نيست

اگرچه جريانات سياسي نزديك به طيف اصلاحات در داخل كشور تلاش مي‌كنند تا مسئله كوبا را به‌عنوان الگوي ديپلماسي خارجي ايران نيز تئوريزه كنند؛ اما توجه به اين مسئله قابل تامل است كه ساختار سوسياليستي اين كشور تفاوت بنيادين با نظام ديني ايران دارد و همچنين جايگاه و اعتبار كوبا در عرصه جهاني نيز قابل مقايسه با اهميت استرات‍ژيك و ژئوپوليتيك جمهوري اسلامي ايران نيست.رضا موحدی اصل- نام «كوبا» در رديف اصلي‌ترين كشورهاي مخالف با سلطه‌طلبي واشنگتن قرار دارد؛ كشوري كه به همت رهبر انقلابي خود يعني «فيدل كاسترو» توانست در برابر تمامي فشارهاي سنگين همسايه شمالي خود استقامت كند و كار را به جايي برساند كه كاخ سفيد مجبور به پايان‌دادن به جنگ سرد ميان دو كشور شود.

ادامه مطلب

«خشم چشم » مهدي رضا زاده!

مهدي رضا زاده را شعر معاصر به خوبي ميشناسد . شاعري با قامت بلند در شعر و با اوج شهرت و با كارنامه اي درخشان نظير : عقربه ها در غروب ايستاده اند ، ‌نشر پونه ،‌ تهران ،1376 / هنوز ناشيانه مي خندم ،‌نشر ايليا ،‌رشت ، 1384/ دهاني كه مرا نگفت ، نشر ايليا، 1388/ تابستاني كه از نگاه تو ريخت ،‌نشر ايليا، رشت ، 1390/حشم چشم ، نشرارنواز ، رشت ، 1393 و آثاري كه از اين شاعر نام آشناي گيلاني به چاپ خواهد رسيد : نت تن ،‌مجموعه شعر / عطسه هاي برفي ،‌مجموعه شعر / كرشمه هاي صبح ، مجموعه شعر / زمان با دست هاي من ، مجموعه داستان / نديدن هاي ممكن ،‌نثر شعر .

از اين شاعر مردم دار به تازه گي كتاب «خشم چشم» در گالري پويا رونمايي شده و كاتالوگي از آن جلسه به دست مان رسيده كه زندگي نوشت مهدي رضا زاده را در بر مي گيرد و بخش هايي از آن اينگونه روايت شده است :

ادامه مطلب