بهاران خجسته باد!

امسال هم طبق روال سال های قبل می خواستم ـ از شمسی پور «خشتاونی» شعری در این تارنما بگنجانم ، و اگرهم شد ترجیحن در رابطه با بهار!(با وجودی که بهاریه های بی شماری از ایشان سراغ دارم که حتا شعرای گیلکی سرا نیز غبطه ی آن را خورده اند) اما نشد که نشد!!و ناگفته نماند شعر «دختر قوچانی » اش را اگرچه به امانت گرو گرفته ام تا در آینده نزدیک نقدی از تجربیات جدیدش ، به همراه اصل شعر ـ که اگر لغو مجوز ؟! نشود در اختیار بازدیدکنندگان  فهیم قرارخواهم داد.

ادامه مطلب

از الفبا تا هيماليا

دکتر ابوالفضل جوادی مدیر آموزشگاه کوهنوردی فلات و مدرس دانشگاه های کشور از شناخته ترین و محبوب ترین ـ و یکی از صاحب نامان کوهنوردی جهان(برای معرفی بیشتر به تارنمای www.falat-edu.com مراجعه شود) دارای کارنامه یی درخشان که نیازی به معرفی ماندارد. این پیشکسوت برجسته به تازه گی کتابی تحت نام «تغذیه در کوهستان»از الفبا تا هیمالیا تالیف و انتشار داده است که در حیطه ی جهان ورزش و غیره کاری ست ستودنی!و اهل فن این رشته را به شگفتی وا داشته است .

ناگفته نماند ایشان قبلن نیز کتابی در همین وادی تحت نام «مبانی پیمایش و راهبری» به علاقه مندان ارایه داده است و کتاب حاضر که به اشاره رفت اولین و جامع ترین کتابی ست در رابطه با تغذیه در کوهستان در ایران منتشر شده است . آنگونه که رئیس کمیسیون پزشکی اتحادیه کوهنوردی جهانی«دکتر بودا باسنیات» در پیش گفتاری که بر این اثر نگاشته ، تلاش دکترجوادی را ستودنی و در طبقه بندی مطالب تحقیقی تحت تاثیر قرار داده است و همچنین دکتر حسن صالحی مقدم مدیر مسئول «فصلنامه کوه»  در یادداشتی دیگر در همین کتاب آنرا تلاشی باور نکردنی دانسته است . خود مؤلف نیز در معرفی اش آورده :« کتاب تغذیه کوهستان  از چند جنبه بی نظیر و حداقل کم نظیر است. نخستین ویژگی بر جسته این کتاب ارائه تازه ترین مباحث علمی و دستاوردهای پژوهشی تغذیه ورزشی در قالب نوشتار پارسی شیوا و روان است. از ویژگی های دیگر کتاب ، می توان به نگرش جامع آن موضوع تغذیه در کوهستان اشاره کرد.کتاب در برگیرنده مباحث پایه تغذیه عمومی ، اصول و مبانی تغذیه ورزشی و مضامین مفصل تغذیه در ارتفاع است . سومین ویژگی این کتاب ، جنبه کاربردی آن برای خوانندگان آشنا با طبیعت و کوهستان است . نویسنده با پیشینه ی بیش از سه دهه کوهنوردی و حضور در طبیعت ، آگاهانه از کاربرد واژه های تخصصی پرهیز کرده و اصول علمی را به کمک نمونه ها و مثال های تجربی به مضامین روشن و قابل درک تبدیل نمود.

این کتاب علاوه بر کوهنوردان ، برای همه ی کابران طبیعت از جمله نجاتگران کوهستان ، گردشگران ، نیروهای نظامی و انتظامی ، محیط بانان ، شکارچیان ، ماهیگران و تمام کسانی که برای کار ، تفریح یا ورزش پا به دامن طبیعت می گذارند سودمند است.»

در پایان علاقه مندان می توانند برای دریافت این اثر ارزشمند را از انتشارات ایران سنجش به آدرس : تهران، خیابان انقلاب ، نرسیده به میدان فردوسی ، روبروی خیابان ایرانشهر پلاک712 طبقه چهارم مراجعه نمایند و هم چنین ارتباط مستقیم مؤلف نیز به شرح زیر می باشد:

www.falat-edu.cim

info@falat-edu.com

تلفن: 09305796400

نمابر : 0281 3689866

صندوق پستی : 1354-34145  

 

سُرنای نوروز گروه رستاک

وتالشی که ...!

www.BandpaySH.BLogfa.com

 

 

هرتالشی که نوشته ام برایش نفرت انگیز و عصبی کننده است

 به مولودی «لاره» مازنی ها که گروه رستاک آنرا باز سازی

نموده لااقل  یک بارببینند و تکثیرش  نمایند و به  دوستان هم

سلیقه شان هم  بدهند تا بدانند دیگر اقوام  با مولودی هایشان

 چگونه  زیسته اند و تالش  چه کرده است ؟! آنگاه درخواهند

 یافت ما از سر عشق می سوزیم  و نه حسد  وکینه  از این  و

آن  !وقتی که هنوز چند  روز است که  به بازار  نیامده استان

ها را که چه عرض شود جهان را فتح کرده است !

سیزده چهارده سال پیش ، درست به خاطر ندارم ، شاید همین حدودها بود ـ تازه با خشتاونی آشنا شده بودم . در یکی از همان روزهای پرشور و آن هم با چه شوق و ذوقی ، یکی از کارهای سنتی موسیقی تالش را برایش هدیه بردم ! تا هم ... و هم نظرش را در این خصوص بدانم . با خوش رویی همراه با عطوفتی که به هدیه نیز لطمه یی وارد نشود نظرش را گفت:

«... گریه که برای یک قوم مولودی نمی شود!می شود؟ قومی که در خصوص موسیقی رویش نداشته باشد مردمش را نیز افسرده می کند... ما باموسیقی بایستی زندگی را نوید بدهیم نه به استقبال اندوه برویم ... جوان امروز نیاز به موسیقی نشاط انگیز دارد. البته با همان مولودی های حُزن انگیز نیز می توان زندگی را در مسیر شادکامی جاری ساخت، اما نه با سازهای الکترونیکی مدرن بلکه با ساز های سنتی بی شمارـ و از همه ی داشته های سازهای سنتی باید بهره گرفت و ...» راستش را بخواهید خیلی برایم عذاب آور بود! به نحوی که به تعصب تالشی ام بر خورد و چندین سال آنرا در دلم در قد و قواره ی نفرت بایگانی کردم و به خودم می گفتم دیگر اقوام را دیدن و تالش را تحقیر کردن ، تحلیل و نظریه ی درستی نیست ؟! شاعری که در تالش در رتبه های اول قرار دارد و حتا بدخواهانش نیز ایده های او را باور دارند ، اما در رابطه با موسیقی تالش اینگونه بی رحمانه داوری می کند ! و از موسیقی دیگر اقوام از جمله مازنی ها ، آذری ها و... لذت می برد ، اما به تالش که می رسد حتا اجازه نمی دهد ذهنش یکبار به آن معطوف شود .

 

ادامه مطلب