انديشه ي خيام در شعر معاصر

آمار مطالب

کل مطالب : 297
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 788
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 788
بازدید ماه : 798
بازدید سال : 6175
بازدید کلی : 395280

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آوای وزمتر و آدرس golgaz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 788
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 788
بازدید ماه : 798
بازدید کل : 395280
تعداد مطالب : 297
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


if (hr==23) document.write("شب بخير") Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی

<-PollName->

<-PollItems->


دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : فردوس سليماني وزمتر
تاریخ : شنبه 23 شهريور 1392
نظرات

انديشه ي خيام در شعر معاصر

(ليلا كردبچه / دانشجوی دوره ی دکتری ادبیات معاصر)

حكيم عمر خيام نيشابوري از جمله شاعراني است كه سهم بسزايي در شعر پس از خود داشته اند . او در كنار سعدي ، حافظ و مولوي بيشترين سهم تاثير گذاري بر ادبِ پس از خود را در ميان ديگر شاعران داشته و اشعار او از معدود اشعار تاثير گذاري است كه به انتقال فضاي فكري و نوعي بينش و جهان بيني منجر شده اند .

با بررسي تاثير شاعران نامداري چون سعدي و حافظ و مولوي بر شعرِ پس از ايشان به ويژه شعرِ معاصر  متوجه مي شويم كه توجه شاعرانِ ديگر، اغلب به ابياتي برجسته و مشهور كه معمولا جنبه ي مثلِ سائر يافته اند معطوف شده ، مانند مثلِ « شيرِ بي سر و يال و دم » كه به داستاني از مولوي مربوط است ، يا مثلِ « ادب از بي ادبان آموختن » كه به حكايتي از گلستان سعدي بر مي گردد و مثلِ« يارب مباد آنكه گدا معتبر شود »كه برگرفته از غزلي از حافظ است .اما توجه به اشعار خيام از نوعي ديگر است و محدود و منحصر به استقبال از ابيات برجسته و مشهور او نيستند ؛ بلكه شامل توجه به مضامين و انديشه ها و طرز تفكر خاصِ اوست و اصولا شاعرانِ پس از او پيش و بيش از آنكه تحت تاثير ابيات برجسته ي او قرار گيرند متوجه فضاي فكري خاص او شده اند  . در اين مقاله به بررسي مضامين و فضاهاي فكري خيام و تاثير آن بر شعر معاصر مي پردازيم ، با در نظر گرفتنِ اين نكته كه اين افكار و مضامين براي اولين بار در اشعارِ او به كار نرفته و قبل از او نيز پيشينه ي ادبي دارند .رباعيات خيام بيش از آنكه شعر باشند نماينده ي تفكرات انديشمندانه ي فيلسوفي هستند كه جهان را به نقد و داوري نشسته است ، هستي را به حيرت مي نگرد ، و در برابر ناملايمات آن چاره اي جز سكوت و تحير نمي بيند .

افكار و مضامين خيامي را مي توان به پنج گروه تقسيم كرد . پنج گروهي كه در بر گيرنده ي پشتوانه ي فكري رباعيات او مي باشند :

حيرت در امور جهان

تعدادي از رباعياتِ او حول محور ِ حيرت در امور جهان و ندانستن راز او ( اسلامي ندوشن 1355 : 154 ) سروده شده اند ، مانند :

دوري كه در او آمدن و رفتنِ ماست                      او را نه بدايت نه نهايت پيداست

كس مي نزند دمي در اين معني راست                 كاين آمدن از كجا و رفتن به كجاست

سراينده ي اين  رباعيات در كار هستي فرومانده ، سر از راز خلقت و هستي در نمي آورد و در برابر شگفتي هاي آن به حيرت فرو مي رود . اين نوع نگرش پيش از خيام نيز در ادبيات ما سابقه دارد به ويژه در شاهنامه ي فردسي :

ز باد آمدي رفت خواهي به گرد                  چه داني كه با تو چه خواهند كرد

                                                                       ( شاهنامه ي فردوسي1369 : 546 )

در شعر معاصر شاعراني كه به چنين مقولاتي پرداخته اند به طور مستقيم يا غير مستقيم تحت تاثير انديشه هاي خيامي بوده اند :

تو گويي فسانه است كار جهان                     هميدون مرا با تو پيكار نيست

نادرست است اينكه گويند آسيا را نوبتي است             آسياباني كه من ديدم پي نوبت نبود

                                                                              ( اخوان ثالث 1375 : 175 )

چون و چرا در كار خلقت

از ديگر محورهاي انديشه اي خيام چون و چرا در كار خلقت است كه در شعر شاعران پيش از او نيز بسيار به كار رفته :

جهانا ندانم چرا پروري                            چو پرورده ي خويش رابشكري

                                                                    ( شاهنامه ي فردوسي1369 : 265 )

كيست به گيتي خمير مايه ي ادبار                آنكه به اقبال او نباشد خرسند

                                                                                     ( رودكي 1378 : 12 )

اما اين انديشه در شعر خيام نمود چشمگيري يافته به گونه اي كه چنين تفكري در وهله ي نخست ابياتي از خيام را به ياد مي آورد مانند :      

اجزاي پياله اي كه در هم پيوست                بشكستنِ آن روا نمي دارد مست

چندين سر و ساق نازنين و كفِ دست          از مهرِ كه پيوست و به كينِ كه شكست

در شعر معاصر نيز نمونه هاي بسياري تحت تاثير چنين انديشه اي سروده شده اند كه اغلب به عنوان ابيات خيامي به شمار مي روند :

خلق از من در عذاب و من خود از اخلاقِ خويش

                                                       وز عذابِ خلق و من يارب چه ات منظور بود ؟

                                                                            ( ميرزاده عشقي1364 : 154)

مي شد بدانم اينكه خط سرنوشتِ من                از دفترِ كدام شبِ بسته وام شد ؟

ناپايداري جهان و زوالِ آدمي

در زبان فارسي خيام نامدارترين سراينده ي بي اعتباري دنيا شناخته شده و ناپايداري و زوالِ آدمي از مهمترين موضوعاتِ تفكر خيامي است ( اسلامي ندوشن 1355 : 156 ) كه گرچه در شعر ديگر شاعران نيز نمونه هاي فراوان دارد اما بهترين نمونه هاي متعلق به خيام نيشابوري است ، مانند :

آن قصر كه بهرام در او جام گرفت                      آهو بچه كرد و روبه آرام گرفت

بهرام كه گور مي گرفتي همه عمر                    ديدي كه چگونه گور بهرام گرفت ؟

اين طرز تفكر نيز در شعر شاعران معاصر طرفداران بسيار يافته و بسيار مورد توجه گرفته است ، گرچه تغييراتِ فضاي سياسي و اجتماعيِ كشور در دوره هاي شعريِ پس از مشروطه در شكل گيري چنين فضاي فكري بي تاثير نبوده اند ، اما غرابت هاي بسيار شعرِ شاعرانِ معاصري كه به اين مضامين پرداخته اند و رباعياتِ خيام  نشان دهنده ي آن است كه تفكرات خيامي نيز در شكل گيري اين گونه اشعار بي تاثير نبوده اند .

تفاوتي است در اشكال مرگ ها ورنه                 نداده جز خبر مرگ هرگز اين ناقوس

                                                                                   ( منزوي 1385 : 229 )

گور بگرفتن بهرام نديديم و دريغ                عاقبت ديديم آن گور كه بهرام گرفت

                                                                        ( حميدي شيرازي 1367 : 295 )

اغتنام فرصت و شادخواري

تقريبا يك سوم از رباعيات خيام به موضوع اغتنام وقت از طريق عيش و شادي و باده خواري پرداخته اند ( هدايت 1377 : 18 ) . گرچه اين طرز تفكر نيز خاص خيام نبوده و از مباني فكري ايران پيش از اسلام به شمار مي رود ، ولي نبايد اين نكته را ناديده گرفت كه بهترين نمونه ي اشعاري كه چنين تفكري پشتوانه ي سرايشِ  آن هاست اشعاري از خيام اند :

وقت سحر است خيز اي مايه ي ناز                     نرمك نرمك باده خور و چنگ نواز

كآنها كه بجايند نپايند بسي                                  و آنها كه شدند كس نمي آيد باز

       در شعر معاصر نيز اين انديشه تا آنجا كه فضاي فكريِ جامعه مجال بروز مي داده نمود يافته و منشاء سرايش شعرهاي زيبايي شده :

باده پيمودن و راز از خط ساقي خواندن             خرم از عيش نشابورم و خيامي ها

           

حريفا !             

رو چراغ باده را بفروز           

شب با روز يكسان است     

                            ( اخوان ثالث 1383 : 109 )

جبر

از محوري ترين مضامين در رباعيات خيام جبر است ، ريشه ي اين تفكر پيش از خيام به شاهنامه ي فردوسي و پيش از آن به فرهنگ ايرانِ پيش از اسلام مي رسد . فردوسي نيز در زمينه ي جبر و تاثير قضا و قدر بر سرنوشت انسان نمونه هاي درخشاني دارد :

هژبر جهان سوزو نر اژدها                     ز دام قضا هم نيابد رها

                                                                      ( شاهنامه فردوسي 1369 : 789 )

اما در هر حال پر رنگ تر بودن جنبه هاي حماسي شاهنامه فردوسي اين بخت و اقبال را براي رباعيات خيام فراهم آورده كه با اين مشخصه ي فكري نامبردار شوند :

چون روزي و عمر بيش و كم نتوان كرد                  خود را به كم و بيش دژم نتوان كرد

كار من و تو چنانكه راي من و تست                      از موم بدست خويش هم نتوان كرد 

                                                                                        ( خيام 1374 : 52 )

در شعر معاصر نيز به نمونه هاي زيبايي از اين دست بر مي خوريم :

و سر انجام گل كوزه گران خواهي شد                 هرچه را خلق بر آنند همان خواهي شد

                                                                        ( حميدي شيرازي 1367 : 138 )

از خلد براه آورد ، انباز من است اين درد                 تا پا نكشم زين جا ، مي سوزم و مي سازم

                                                                                      ( بهار 1365 : 138 )

توجه شاعران معاصر به روح خيامي كه انعكاسي از انديشه هاي پيش از اسلام در ايران است ، تداوم بخش انديشه هاي كهن و اندرزها و حكمت هايي است كه از زبان شاهان و پهلوانان و حكيمان ايراني مانند بزرگمهر مي شنويم ، مانند ؛ بي وفايي و بي اعتباري دنيا ، پيشه كردن داد و دانش ، دل نبستن به دنيا و .... كه اغلب در قالب جملاتي كوتاه بيان شده و ماندگاري ادبي يافته اند . و در حقيقت استقبال شاعران از فضاهاي فكري اينچنين ، توجهي است كه به حكمت اصيل ايراني نشان مي دهند . حكمتي كه دوره هاي مختلف به گونه هاي مختلف بروز و ظهور مي كند و هر بار در شعر شاعري زندگي تازه اي از سر مي گيرد .

كتابنامه

اخوان ثالث.م.اميد.[اخوان ثالث ،مهدي]. 1375 . آخر شاهنامه، چ9 ، تهران:مرواريد .

اخوان ثالث.م.اميد.[اخوان ثالث ،مهدي]. 1383 . زمستان،چ15، تهران:زمستان .

اسلامي ندوشن ، محمد علي . 1355 . جام جهان بين ( مجموعه ي مقالات ادبي ) ، تهران : توس .

بهار ،محمد تقي . 1365 .ديوان بهار، چ2 ، تهران:علمي .

رودكي ، جعفربن محمد . 1378 .  رودكي ، چ 17 . به كوشش خليل خطيب رهبر ، تهران : صفي عليشاه .

شهريار ، [ بهجت تبريزي ،محمد حسين] . 1371كليات ديوان شهريار، چ14 ،تهران:زرين/نگاه .

حميدي شيرازي،مهدي . 1367 .ديوان حميدي،تهران:پاژنگ .

خيام نيشابوري ، حكيم عمر . 1374 . رباعيات خيام نيشابوري ، چ 3 ، به كوشش نسا حمزه زاده ،  تهران : طلايه .

فردوسي ،ابوالقاسم حسن. 1369،شاهنامه فردوسي،به كوشش ژول مول،ترجمه جهانگير افكاري،چ4،تهران:شركت سهامي كتابهاي جيبي.

منزوي،حسين . 1385 . تيغ وترمه وتغزل،چ5، تصحيح:مهدي خطيبي، تهران:نشرآفرينش.

ميرزاده عشقي . 1364 .ديوان ميرزاده عشقي ،به كوشش هادي حائري،تهران:جاويدان .

هدايت ، صادق . 1377 . مقدمه اي بر رباعيات خيام . تهران : تاخ .


تعداد بازدید از این مطلب: 1019
موضوعات مرتبط: نقد , ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود